◄ Terug naar overzicht
Advertentie ruimte
Essay deel 4: De gordiaanse knoop in onderwijs: over een alternatief voor het overheersende neoliberale zingevingskader

Essay over morele verdwaaldheid en het ontwarren van de gordiaanse knoop in het onderwijs

Dit is deel 4: Een inspirerend alternatief voor het overheersende neoliberale zingevingskader

Het onderwijs zit in een gordiaanse knoop, stelt filosoof Frederike de Jong. In dit essay – dat in vier delen is opgesplitst – probeert ze de knoop te ontwarren. De Jong – tevens docent in het vo – spreekt van een ‘morele verdwaaldheid’ die ertoe heeft bijgedragen dat we ons kritiekloos hebben overgegeven aan een ideologie, namelijk die van het neoliberalisme. Als antwoord op de problemen komt ze met een inspirerend alternatief.

In deel drie schetste de schrijfster de contouren van een onderwijssysteem dat de mogelijkheid ondersteunt om ons te bezinnen op die waarden. In dit vierde en afsluitende deel maakt ze de verbinding van dat onderwijssysteem met de ethiek.

Frederike de Jong is filosoof, schrijfster en docent. Sinds 2002 is ze werkzaam in het onderwijs en geeft ze godsdienst- en filosofielessen. In 2014 haalde ze haar eerstegraads bevoegdheid filosofie aan de Universiteit Utrecht.

“Met toestemming van auteur en NIVOZ waar artikel eerder is gepubliceerd. http://www.nivoz.nl .

Stichting NIVOZ sterkt leraren en schoolleiders in de uitvoering van hun pedagogische opdracht.”

 

Geef een reactie

Twitter

Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig updates over de ontwikkelingen in de onderwijs wereld.