◄ Terug naar overzicht
Advertentie ruimte
Innoveren binnen het onderwijs. Hierbij een kader!!

Initiëren en inkopen van innovatie in de publieke sector

Nieuwe inzichten en handvatten

Publieke organisaties kennen de kracht van inkoop als middel om innovatie in de markt te stimuleren en zijn bereid om de kracht van inkoop in de praktijk in te zetten. De kracht van de inkoop van innovatie kan bijdragen aan maatschappelijke en duurzame doelen. Maar de complexiteit, belemmeringen en uitdagingen van de inkoop van innovatie naast het gebrek aan praktijkervaring of kennis zorgen ervoor dat de inkoop van innovatieve oplossingen in de praktijk moeilijk blijkt.

Om de complexiteit van inkoop van innovatie te verlagen moet het proces gestructureerd, gestandaardiseerd en gesimplificeerd worden. In dit artikel wordt een model gepresenteerd dat de meest geschikte inkoopprocedure van innovatie vaststelt middels een nieuw ontwikkeld model, het ‘Nederlands inkoop innovatie kader overheden’ (Niiko), van Het NIC.

Het model is vanuit de praktijk door Het NIC in 2016 ontwikkeld en wetenschappelijk getoetst en gefinetuned in 2019 in samenwerking met Tilburg University. Zowel theoretische als praktische oogpunten zijn bij de ontwikkeling en toetsing van Niiko behandeld in de vorm van literatuuronderzoek en interviews bij verschillende publieke (Rijkswaterstaat, Defensie, etc.) en inkoopadvies organisaties (consultancy bureaus). Met het gebruik van het model kunnen innovatieve oplossingen gestructureerder en succesvoller geïnitieerd, ingekocht en geïmplementeerd kunnen worden in publieke organisaties.

Lees verder door het volledige artikel te downloaden!

Geef een reactie

Twitter

Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig updates over de ontwikkelingen in de onderwijs wereld.