◄ Terug naar overzicht
Advertentie ruimte
Openbaar Onderwijs Zwolle en zelfservice HR

Je hoort het steeds vaker in het onderwijs: leerlingen moeten meer eigenaar worden van hun leerproces. Uit onderzoek blijkt dat dit motiveert en zorgt voor een positiever zelfbeeld. Elly de Lange, directeur HR & organisatieontwikkeling bij Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio (OOZ) past dit principe van eigenaarschap ook graag toe op hun medewerkers: leraren in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. De dienstverlening en software van Merces maken dit mogelijk. “Bij ons zijn medewerkers in the lead!”

Openbaar Onderwijs Zwolle en Regio (OOZ) bestaat uit ruim veertig scholen waar leerlingen primair, voortgezet of speciaal onderwijs volgen. Sinds 2015 werkt OOZ hard om een moderne onderwijsorganisatie te zijn waar de leerling écht centraal staat en de medewerkers in de lead zijn in hun loopbaan. Directeur HR & organisatieontwikkeling, Elly de Lange, legt uit: “Eigenaarschap is voor ons een belangrijk punt. Een carrière is net als het inrichten van een huis; je kiest zelf de meubels en de kleuren en maakt het daardoor jouw thuis. Dit geldt ook voor je loopbaan. Zelf keuzes maken en verantwoordelijkheid dragen zorgt voor veel meer tevredenheid en werkplezier.”

Mindset
Ruim een jaar geleden werd daarom de kennis van Merces ingeroepen om medewerkers zelf meer regie te kunnen laten nemen over hun loopbaan. Met een speciaal opgezet projectteam werkten OOZ en Merces samen aan de ontwikkeling van een op maat gemaakt selfservicesysteem waarmee de ruim 1.500 medewerkers van OOZ nu zelf o.a. declaraties kunnen indienen, eigen mutaties invoeren en contractverlengingen doorvoeren. “Merces heeft al deze processen voor ons ingericht en heel veel gedigitaliseerd”, vertelt Elly. “We konden precies aangeven hoe we het wilden hebben, het systeem is helemaal naar onze wensen en ideeën ingericht. Natuurlijk was men in het begin sceptisch over de ontwikkeling, de processen werden immers omgedraaid. In HR Selfservice verandert een medewerker iets in zijn dossier, wat de leidinggevende vervolgens goedkeurt. Dat is iets wat eerder meestal andersom was. Elly: “Hiervoor was echt een verandering van mindset nodig.”

Alles digitaal
De uitrol van het systeem begon met iets dat belangrijk is voor iedereen in de organisatie: het digitaliseren van declaraties. “Merces heeft workflows voor ons ingericht, waardoor er bij ons nu nog minimaal papieren declaraties plaatsvinden,” gaat Elly verder. “Ik ben blij dat deze ontwikkelingen zo voortvarend zijn opgepakt en ook in de organisatie worden geaccepteerd. Leerlingen groeien en zijn constant in beweging, maar dat geldt ook zeker voor onze medewerkers.”

Vooruitstrevend
Jones Manuhuwa was vanuit Merces nauw betrokken bij de ontwikkeling van HR Selfservice en werkte intern bij OOZ mee aan het succesvol implementeren van het systeem. Hij vertelt: “Ik had een adviserende rol in het proces en heb OOZ vooral geholpen om het systeem echt op hun specifieke wensen in te richten. Nu komen de OOZ projectleden wekelijks bij elkaar, waarvoor ik regelmatig nog ingeschakeld word als er vragen zijn.” Jones vindt de inzet van selfservice binnen OOZ bijzonder, omdat men daar veel verder is dan bij de meeste andere bedrijven. “Eigenaarschap en medewerkers in the lead zijn belangrijke uitgangspunten binnen OOZ en dat is terug te zien in het gebruik van de selfservice,” vertelt hij. “Vaak houdt het op bij mutaties van personeelsgegevens en worden hooguit declaraties door medewerkers zelf ingediend. Bij OOZ gaat dat veel verder. Medewerkers kunnen naast standaard mutaties, ook eigen urenmutaties doen, zoals het wijzigen van een aanstelling, een tijdelijke uitbreiding en ontslag. Zo ver zijn veel andere bedrijven nog niet.”

Verandermanagement
Het systeem is inmiddels volledig operationeel en de laatste puntjes worden op de i gezet. Ruim 92% van de medewerkers is ingelogd om zaken als declaraties, ziek melden en mutaties zelf te regelen. Elly: “Natuurlijk zijn we hier heel trots op! Het is een mooi voorbeeld van verandermanagement, wat heel goed bij onze visie past. HR Selfservice is voor ons de ultieme vorm van eigenaarschap en hét bewijs dat een partnerschap met Merces tot hele mooie dingen kan leiden.”

 

Geef een reactie

Twitter

Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig updates over de ontwikkelingen in de onderwijs wereld.