◄ Terug naar overzicht
Advertentie ruimte
Vitaliteit en veerkracht: antwoorden voor het onderwijs

Ziet u het ook? Veel docenten in het onderwijs (primair en voortgezet) ervaren een hoge werkdruk. Dat is een gegeven waar al veel over geschreven en gezegd is, het verzuim in het onderwijs ligt structureel hoog, er wordt alom werkstress en werkdruk gesignaleerd, de uitstroom van nieuwe leerkrachten in het (basis) onderwijs is met een verloop van 20% binnen vijf jaren ook schrikbarend hoog.

Tegelijkertijd leeft de vraag hoe om te gaan met nieuwe generaties leerkrachten en leerlingen (21st century skills) en niet te vergeten hoe de huidige generatie leraren duurzaam inzetbaar te houden.

De kosten van deze ontwikkelingen leggen een fors beslag op de middelen. Verzuim, vervanging en het werven en inwerken van nieuwe mensen kosten veel. Maar ook het gevaar dat in de haast niet passend personeel voor de klas staat geeft kosten. De continuïteit van onderwijs (structureel maar ook op dagbasis) is regelmatig onderwerp in het nieuws over het onderwijs.

Ongetwijfeld heeft ook u als bestuurder dergelijke vraagstukken in uw organisatie en zoekt u naar wegen om hier vorm aan te geven. De aanpak van werkstress, een gebrek aan vitaliteit en veerkracht in onderwijsorganisaties vragen om actie

De leraar als beroep of als mens zien? Wij zien een verschil tussen de ‘leraar als beroep’ en de ‘leraar als mens’. Het eerste vraagt om de ontwikkeling van vaardigheden en kennis in de klas. Het tweede vraagt om vaardigheden van de mens en de onderwijsorganisatie. Het doel van dat laatste is voorwaarden te scheppen waaronder de mens zijn beroep als leraar kan uitoefenen. En daarmee het ultieme doel van het onderwijs te ondersteunen: de ontwikkeling van een kind.

De mens zien, horen en erkennen. Daar ligt de echte behoefte van leraren, leerlingen en onderwijsorganisaties. Zo leidt de weg naar toekomstbestendig onderwijs in de 21ste eeuw.

Op leerreis met elkaar! Kiem Institute heeft daartoe een training en ontwikkelingsprogramma ontwikkeld in samenwerking met New Heroes en TMA. Talentanalyse geeft inzicht aan de werknemers en de gekoppelde leerreizen maken het mogelijk op een moderne (blended) manier te werken aan de eigen vaardigheden en persoonlijke ontwikkeling. Een mooie en unieke manier om mensen een positieve ontwikkeling te laten maken en problemen in de organisatie zo aan te pakken. Met als doel om duurzame inzetbaarheid en continuïteit beter te borgen.

Waarom nu actie? Via een Europese subsidieregeling (ESF) bestaat de mogelijkheid om extra bekostiging te realiseren voor projecten gericht op duurzame inzetbaarheid.

De aanvraagperiode start 12 november en duurt een week. Na de aanvraag wordt er gedurende 8 weken beoordeeld of de aanvraag passend is in het doel van het ESF duurzame inzetbaarheid. Het bedrag aan subsidie bedraagt maximaal €12.500,00.

Na toekenning heeft u een jaar de gelegenheid om het programma uit te voeren. De subsidie-uitbetaling volgt achteraf op basis van de geleverde verantwoording.

Een keuze om ESF aan te vragen verplicht u tot niets maar biedt wel de mogelijkheid om een programma met extra middelen op te zetten

Meer weten? Heeft u plannen om serieus aan de slag te gaan met duurzame inzetbaarheid? Wenst u daarin de mens centraal te stellen? Bent u nieuwsgierig naar wat de leerreizen aan hen te bieden hebben? En of een ESF subsidie ook voor u mogelijk is? Neem dan contact met ons op met Robert Kunst via nummer 06-42233244 of Gerbrand van Enk via 06-46042590. Of stuur een mail naar info@kieminstitute.nl. Wilt u meer weten over KIEM Institute, kijk dan hier.

Geef een reactie

Twitter

Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig updates over de ontwikkelingen in de onderwijs wereld.