◄ Terug naar overzicht
Advertentie ruimte
Hanenpoten? Niet in de klas van schrijfrobot juf Sqriba

Soms kunnen ze hun eigen handschrift al niet meer lezen nét nadat ze iets hebben geschreven. Basisschoolleerlingen hebben vaker moeite met leren schrijven. Schrijfrobot Sqriba helpt de lelijke kraaienpoten om te toveren in een fatsoenlijk handschrift. 

Die vervelende letter d. De 8-jarige Nina schiet steeds uit als ze die op papier probeert te krijgen. ,,Ik raak de magneet soms kwijt, omdat ik te ver omhoog schiet,” vertelt ze. Ze bedoelt de magneet van schrijfrobot Sqriba. Die neemt de leerling letterlijk bij de hand om de juiste bewegingen te leren maken. ,,Het gaat wel beter, maar ik voel nog steeds dat de d bibbert als ik die schrijf.”

Twintig leerlingen uit groep 4 van basisschool De Boeier in Lelystad testen de schrijfrobot. De kinderen hebben moeite met schrijven. De letters zijn te groot of te klein, ze kunnen ze niet goed aan elkaar schrijven of de leerlingen houden hun pen niet goed vast. Elke dag mogen ze oefenen op de schrijfrobot. De kinderen hoeven alleen een magnetische pen vast te houden. Die beweegt automatisch over een werkblad. Op een schermpje kunnen de leerlingen meekijken met de bewegingen die hun hand maakt.

Schoonschrift

De resultaten zien er veelbelovend uit. Kinderoefentherapeut Nienke Snijder volgt wekenlang de vorderingen van de kinderen. ,,Natuurlijk heb je niet in drie weken tijd schoonschrift, maar je ziet dat de letters beter leesbaar worden,” vertelt ze. Groep 4-juf Ellen de Jong beaamt het. ,,Ik zie vooruitgang. Er komt meer regelmaat in het handschrift. Bovendien krijgen ze meer plezier in het schrijven.”
De schrijfrobot is geboren uit noodzaak. Vorig jaar bleek uit onderzoek dat bijna 1 op de 3 leerlingen van groep 4 moeite heeft met leren schrijven. Docenten op middelbare scholen klagen steen en been over de onleesbare toetsen die ze moeten nakijken. Door het groeiende gebruik van de tablet en laptop schrijven kinderen simpelweg te weinig om het goed onder de knie te krijgen. Daarbij is de fijne motoriek – die nodig is om te schrijven – bij veel kinderen slechter geworden, doordat ze minder spelen.

Best saai

Studenten van de Haagse Hogeschool en TU Delft maakten op verzoek van Jan van den Brom de schrijfrobot. ,,Het is best saai om te leren schrijven en het duurt vrij lang. We hopen dat de Sqriba daarin verandering brengt.” De schrijfrobot laat de kinderen alle letters vaak herhalen. Het idee is dat de juiste, vloeiende beweging zo beter beklijft.
Naast basisschool De Boeier testen ook leerlingen van drie andere scholen in Zeewolde en Harderwijk de schrijfrobot. Het Sqriba-team probeert het experiment bovendien uit te breiden naar lagere klassen. Na de zomervakantie moeten de eerste leerlingen van groep 3 met de schrijfrobot aan de slag gaan. Uiteindelijk gaan ook kleuters in groep 2 ermee werken. Snijder: ,,We willen niet alleen de fouten in het handschrift herstellen, maar de kinderen ook sneller leren schrijven. Dat kan als we de leerlingen op jongere leeftijd met de schrijfrobot laten werken.”
De leerlingen van groep 4 vinden het in ieder geval een stuk leuker om met een pen bezig te zijn. Nina: ,,Het gaat lekker vanzelf. Als iemand iets vraagt, kan ik gewoon doorgaan met schrijven.” Het Sqriba-team er omheen hoort het lachend aan. Dat is nu net niet de bedoeling. Snijder: ,,Kinderen moeten zich echt op het schrijven concentreren om vooruit te gaan.” Toch zijn ze blij met het enthousiasme van de kinderen. Juf Ellen: ,,Vóór de schrijfrobot hadden sommige kinderen de neiging op te geven als het niet lukte. Nu zeg ik: denk aan de Sqriba en dan hebben ze ineens de beweging weer te pakken.”

Zie ook: http://www.sqriba.com/benefits/

Bron AD: https://www.ad.nl/binnenland/hanenpoten-niet-in-de-klas-van-juf-sqriba~a97f6915/

Geef een reactie

Twitter

Nieuwsbrief
Ontvang regelmatig updates over de ontwikkelingen in de onderwijs wereld.